Rätt svar på onödigt vetande 14

Visst är det slutväxeln till en tämligen ovanlig fyrhjulsdriven Mini Moke, detta lyckades M. Magnusson räkna ut även om det krävdes lite hjälp 😉

Men även Mårten skall lyftas fram lite, han är lite mer offline så han skicka ett sms att det var till 4×4 Clubman som byggts om för rallycross och jag tror faktiskt att även detta är rätt svar för ryktet säger att det var just en av dessa växellådor som denna bil hade ärvt.

Men vän av ordningen tänker kanske, hade inte alla fyrhjulsdrivna Mokar dubbla motorer?

NÄ som ni ser på bilderna nedan så behövde inte Australiensarna två motorer de fixa detta på egenhand, på köpet fick Leyland helt gratis en förstärkt växellåda som man kunde montera i sin nya bil Mini Metro.

Så allt var nu klappat och klart för produktion av 4×4 Moke och detta var någon gång i början på 80-talet, man helt plötsligt som kom företagsledningen i Enfield på att man inte skulle tillverka Mini Moke längre utan istället börja tillverka Peugeot!! Hur fan gick de till?

Produktionen av Moke flyttades som bekant tillbaka till Europa och Portugal men det är en annan historia….

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

4 svar på Rätt svar på onödigt vetande 14

  1. Offline skriver:

    Löjligt lätt det där med 4-wheel drive men med en dåres envishet hävdar jag att Clubmanen byggd för rallycross av Britsh Leyland fick fyrhjulsdrift före strandraggarbilen fick det.

  2. swemoke skriver:

    Skoj att du till slut hitta hit Offline 🙂
    Men när byggdes Clubmanen? Lite som vilket som kom först ägget eller hönan 😉
    Men du skriver ”med en dåres envishet” så det tyder ändå på en viss självinsikt 😉

  3. Micke P-son skriver:

    svaret finns väl i senaste utgåvan av Moke klubbens medlemstidning?

  4. swemoke skriver:

    Visst finns det det Micke, och Mr Offline har gett med sig att Moken var först 😉
    För den oinvigde som inte har Moking:
    Vad som också framgick i Moke tidningen var att Issigones tog patent på detta redan 1960 redan innan Moke gick i produktion.
    När sen Ford 1971 kom med en 4×4 Capri, då mindes chefen för BL Charles Griffin det gamla Moke projektet och sände över Moken till BL Special Tuning och man byggde en 4×4 Clubman genom att flytta över hela drivlinan från Moken.
    Vad jag förstått så gick Moke projektet i stöpet på grund av den mycket permanenta driften och att man inte fick till utväxlingsförhållande till 100%
    Detta löste tydligen Australiensarna vid sitt projekt i mitten på 70-talet.

Kommentarer inaktiverade.